Weg met die snotneus!

MOVE MINDFUL

ZONDAG 25 JUNI 2017 

 

Ik weet het nog als de dag van gister. 6 juni 2016...het was een bloedhete dag. Op de fiets naar de KNO poli, voor diverse onderzoeken i.v.m. chronisch verkoudheid. Maar voordat ik daar terecht kon, was ik ontelbare flesjes neusspray verder en groot aandeelhouder van de Kruidvat.

 

Zolang ik me kan herinneren, was ik neusverkouden. In de winter erger dan zomers. Ik ging niet van huis zonder neusspray op zak. Vakantie?? Minimaal twee flesjes mee. Diepzee duiken? Neusspray gebruiken. Ik wilde tenslotte niet in ademnood komen op dertig meter diepte. Je kon wel zeggen dat ik eraan verslaafd was geraakt. Tot ik er vorig jaar helemaal klaar mee was. Mijn reukvermogen was zo goed als verdwenen. Het eten smaakte allemaal hetzelfde. Continu een droge mond en dorstgevoel, ik werd er letterlijk moe van.

 

Maar...Je krijgt niet zomaar een verwijzing naar de KNO arts. Eerst naar de huisarts, die mag me echter niet zomaar doorverwijzen. Het advies: een half jaar een ontsteking remmende neusspray, Avamys, gebruiken. Als dat niet helpt, krijg ik de doorverwijzing. Zo gezegd zo gedaan. Na een half jaar, geen resultaat, nog steeds snip verkouden.

 

Dus 6 juni 2016, op het fietsje naar de KNO poli. Alleraardigste man die KNO arts, maar ook hij kan geen oorzaak voor de verkoudheid vinden. Conclusie: overprikkelde slijmvliezen en doorgaan met de ontsteking remmende neusspray. Maar er zat toch geen ontsteking? Dus waarom doorgaan met de neusspray?

Dat was voor mij het moment om me te gaan verdiepen in de neusademhaling.

Op de website van Sportrusten had ik al eens over de ademhaling gelezen. Na veel gegoogle, o.a. op de website van Buteyko en boeken gelezen te hebben, werd mij één ding duidelijk. Als ik mijn neus niet zou gaan gebruiken, waar hij voor bedoeld was n.l. ADEM HALEN, zou hij nooit goed gaan functioneren.

 

De voordelen van neusademhaling voor mij.

  • Ik slaap veel beter. Vroeger lukte in slaap komen prima, met neusspray, maar halverwege de nacht was ik wakker en moest ik eerst weer sprayen voor ik verder kon slapen. Geloof me, daar wordt je moe van….Nu val ik veel sneller in slaap, slaap nachts door en word meer uitgerust wakker.
  • Ik ben niet meer neusverkouden.Sinds ik alleen nog maar door mijn neus ademhaal ben ik niet meer verkouden. Ik gebruik geen neusspray meer. Daarnaast heb ik bijna geen last van hooikoorts meer.
  • Ik ervaar minder stress in mijn leven. Als zich een stresssituatie aandient, gaat mijn mentale focus direct naar mijn neusademhaling. Daarbij verdwijnt de stress vanzelf. De manier waarop je omgaat met stress bepaalt hoe hoog de spanning oploopt. De neusademhaling heeft een positieve invloed op de stressregulatie.
  • Ik loop makkelijker. Daardoor kan ik langere afstanden lopen, zonder geblesseerd te raken.Voordat ik ga hardlopen doe ik een (neus)ademhalingsoefening, waardoor mijn hartslag daalt. Tijdens het hardlopen blijft mijn hartslag ook lager, waardoor ik verder en meer ontspannen kan lopen. Mijn neus werkt als een natuurlijke begrenzer. Het is bijna niet te doen om ‘over je grenzen’ te gaan. In het begin liep ik wel wat langzamer, omdat mijn neus op een natuurlijke, gezonde manier de luchtinname vertraagt.
  • Ik kan de focus beter verleggen. Absoluut waar! Op het moment dat ik met iets bezig ben, planken bijvoorbeeld en ik raak moe, dan kan ik door de focus te verleggen naar de neusademhaling het planken makkelijker en langer volhouden.
  • Ik herstel sneller, na inspanning. Neusademhaling zorgt ervoor dat ik dieper en rustiger adem, waardoor mijn hartslag sneller zakt.
  • En last but not least.Mijn reukvermogen is verbeterd, waardoor het eten ook weer beter smaakt.

Wat was nu (achteraf) het geval. Door een onbekende oorzaak, misschien wel een onschuldige verkoudheid, ben ik ooit door mijn mond gaan ademhalen. Dit heb ik schijnbaar een langere periode gedaan, waardoor het een gewoonte voor mij was geworden. Mijn neus werd niet meer gebruikt, voor waar hij voor bedoeld. De slijmvliezen voerden hun productie op en de opname van lucht en zuurstof daalde. Hierdoor ging ik steeds sneller en oppervlakkiger, via de mond, ademen. Mijn energiepeil nam af, processen die zich in mijn lichaam afspeelden haperden en dus ook mijn hardloopprestaties…

 

Het gaat er niet alleen om langzaam te ademen. Het meest efficiënt is de neusademhaling bij stress situaties en tijdens duursporten, zoals hardlopen of fietsen. In het begin voelt de neusademhaling misschien wat vreemd en zullen je prestaties afnemen. Maar zodra je er aan gewend bent, zul je beter én gemakkelijker presteren dan bij mondademhaling.

 

Omdat de neusademhaling mij zoveel positieve dingen heeft bezorgd, wil ik dit graag met jullie delen. De neusademhaling is daarom vast onderdeel geworden van alle cursussen, trainingen en workshops die ik verzorg.

 

Wil jij meer informatie over neusademhaling en dit leren toepassen tijdens bv. hardlopen, wandelen, fietsen of een andere duursport, neem dan contact met mij op...👍🏻

Gelezen literatuur: Running Buddha, Gentle Running en Blijven ademen

Momenteel aan het lezen: Zuurstofwinst