Wat is jouw motivatie om te gaan hardlopen?

Move Mindful
Dinsdag 8 januari 2019 

De laatste tijd hoor ik veel mensen praten over het feit dat ze niet gelukkig zijn met een behaald resultaat na race of evenement. 
Dit heeft mij aan het denken gezet. Het merendeel van de hardlopers die ik ken loopt en traint recreatief. Toch willen ze graag vooruitgang zien. Iets wat ik volledig snap.

Als je vooruitgang wilt zien in snellere tijden, zul je daar je trainingen op aan moeten passen. Als je vooruitgang wilt zien in langere afstanden lopen, zul je daarvoor een andere trainingsaanpak moeten kiezen..

 

Maar soms zit vooruitgang in andere dingen. Dingen zoals blessure vrij blijven, of opbouwen na een periode van blessures. Het huidige niveau dat je hebt vasthouden, terwijl de leeftijd mee gaat tellen, kan ook vooruitgang beteken. 
De knop om zetten van altijd maar willen presteren, naar recreatief lopen en genieten is voor mij de grootste vooruitgang geweest en heeft mij de meeste winst opgeleverd.

Er zijn, in mijn optiek, verschillende groepen hardlopers: de lopers die na een teleurstellend resultaat druk zijn met het be- (of ver-)oordelen van zichzelf en lopers die na mindere resultaten nieuwe energie en motivatie krijgen. De laatste groep lopers kan, met minder, meer bereiken. Ze accepteren dat het even niet zo lekker ging, maar blijven ze optimistisch en zien ze tegenslagen als een leermoment. Even slikken en weer doorgaan.

Blessures, ouder worden..Ze hebben allemaal één ding gemeen: als je je focust op het negatieve, zul je keer op keer met teleurstellingen te maken krijgen. Wat alles dat je aandacht geeft groeit. Heb je een blessure? Kijk dan niet naar wat je op dat moment niet kunt. Kijk naar wat je je wel kunt doen. Waardeer dat je überhaupt nog iets kunt doen. Zo loopt Wilko al maanden met een lastige knie rond. Voordat hij gaat lopen, weet hij nooit wat zijn knie gaat doen. Krijgt hij te veel last tijdens het hardlopen, dan moet hij stoppen. Tja dan is dat maar zo, maar dan zijn we blij met de km die we toch samen af hebben gelegd. Maar als hij dan ineens 10 kilometer pijnvrij door de bossen rent, dan is dat een cadeautje! Het is de manier waarop je omgaat met teleurstellingen en tegenslagen, die je enorm veel energie kan besparen. Energie die je kunt steken in de dingen die je wél kunt doen, of juist in je herstel kunt steken.

Iets wat ik een paar jaar geleden ook heel goed kon: mezelf met anderen vergelijken. Maar ik ben er mee gestopt. Waarom? Ik werd er absoluut niet gelukkig van. Het vergelijken van mijzelf met anderen laat mij te vaak het gevoel hebben dat ik faal. Want je wilt altijd beter, sneller, verder. En er zijn altijd mensen die beter, sneller en verder lopen dan jou. Maar hoe kun je die gedachte omkeren? Ik moest daarvoor terug naar mezelf. Als ik mezelf vooraf geen doel stel voor een evenement, behalve genieten, sta ik veel dichter bij mijzelf en mijn motivatie om te lopen. In plaats van mezelf te vergelijken met anderen, richt ik me op mijn eigen motivatie om te lopen. Een positieve mindset naar jezelf toe brengt je meer geluk dan een teleurstelling over een prestatie.

Om eerlijk te zijn... Bij mij knaagt het zo nu en dan toch. Ondanks mijn andere mindset. Zo nu en dan val ik terug in mijn vroegere valkuil. Vooral ook het vergelijken van mijn eigen prestaties met prestaties uit het verleden.
Op zo’n moment moet ik even de knoop omzetten en bedenken waarom ik aan een evenement mee wilde doen. Ik heb door mijn operatie en de vakantie al maanden geen tempotraining en interval heb kunnen doen. Dan mag ik best wel blij zijn met een tijd op de 10 KM die ik vooraf niet had verwacht. omdat ik hem niet ten doel had gesteld. Het behaalde resultaat voelt dan meer als een onverwacht cadeautje.
Bovenstaande geldt ook voor jouw prestaties. Vergelijk jij jouw eindtijden met behaalde resultaten uit het verleden of andere lopers? 
Blijf bij jezelf: want jij hebt al een mooie reis gemaakt door überhaupt te beginnen met hardlopen. Je mag trots zijn op wat je zelf al bereikt hebt!

Vroeg of laat, krijgen we allemaal te maken met tegenslagen. Zelfs in een perfect plaatje waarin je gezond bent en alles er uit haalt wat er in zit. Dus wat doe jij om zelf gelukkig te blijven? Neem jezelf niet te serieus. Te serieus om gaan met het behalen van resultaten levert teleurstellingen op. Steek daar niet teveel energie in, maar richt je aandacht op de toekomst. Gebruik je motivatie om je geluk te voelen. Daar ga je vanzelf van lachen. Als je dan ook de ene voet voor de andere voet blijft zetten maak je van hardlopen je eigen reis naar hartlopen.

 

  • Probeer je doelen los te laten, dit zorgt voor meer plezier 
  • Begin altijd weer opnieuw, je bent altijd sneller dan degene op de bank
  • Vertrouw op jezelf, je motivatie en je lijf 
  • Niet oordelen over jezelf, koester de mooie momenten en de reis die je al hebt afgelegd. 
  • Accepteren dat het nu, NU is en niets zegt de toekomst. 
  • Niet streven naar onhaalbare doelen. Geniet van wat je doet en waardeer waar je staat.
  • En als je dan toch doelen wilt stellen? Heb geduld, Rome is ook niet in één dag gebouwd!