Makkelijker ademen dankzij groene bananen

MOVE MINDFUL

ZATERDAG 3 JUNI 2017

 

De redactie van het maandblad Runnersworld publiceerde onlangs de uitkomst van een onderzoek van de Nottingham Trent University.

Uit dit onderzoek blijkt dat groene bananen je makkelijker helpen ademen, als je last hebt van inspanningsastma. Groene bananen bevatten prebiotica, dat de werking van ‘goede’ bacteriën in de darmen bevorderen en daarmee allergische- en ontstekingsreacties verminderen.

Prebiotica vind je ook in uien en rauwe knoflook.

 

Wat de redactie van Runnersworld en de Nottingham Trent University echter niet hebben verteld, is dat de neusademhaling, ook zeer effectief is gebleken bij inspanningsastma.

 

De neus zorgt tijdens de uitademing voor natuurlijke tegendruk in de longen, waardoor van de lucht vertraagd ontsnapt. Hierdoor hebben de longen meer tijd om zuurstof op te nemen. Daardoor kan er meer zuurstof naar je spieren en organen vervoerd worden. Je aerobe uithoudingsvermogen neemt toe, waardoor er minder snel verzuring zal optreden. Je kunt dus meer presteren met lagere hartslag.

 

Praktijkvoorbeeld

Een cursist met inspanningsastma was ervan overtuigd dat de neusademhaling voor haar niet ging werken. De tweede cursusdag gingen we hiermee aan de slag. We begonnen met ademhalingsoefeningen in rust. Die gingen prima, waarna we over gingen op ademhalingsoefeningen bij inspanning. Ook deze gingen voorspoedig. De cursist kreeg oefeningen mee naar huis en ging daarmee aan het werk.

Ze loopt nu, na het volgen van de vijfweekse cursus bewust hardlopen, drie keer per week, zes kilometer, op neusademhaling, zonder benauwd te worden. Zoals ze zelf zegt: "Ik loop zo licht als een vogeltje".

 

Wil jij ook ervaringen welke verlichting de neusademhaling jou kan brengen, zelf als je last van astma hebt?

Stuur dan een email naar movemindfuldoetinchem@gmail.com 

Dan gaan we samen kijken hoe we voor jou tot een passende oplossing kunnen komen.

 

Bron https://www.runnersweb.nl/training/...#